Dag 1 zondag 7 juni - Reisverslag uit Calgary, Canada van gurbe woude - WaarBenJij.nu Dag 1 zondag 7 juni - Reisverslag uit Calgary, Canada van gurbe woude - WaarBenJij.nu

Dag 1 zondag 7 juni

Door: Gurbe

Blijf op de hoogte en volg gurbe

09 Juni 2015 | Canada, Calgary

We vertrekken rond 8 uur richting Amsterdam naar Allart. Die brengt ons naar Schiphol. Het inchecken verloopt vlot. We merken niets van de problemen met het nieuwe veiligheidssysteem. We vertrekken wel wat later, omdat 3 passagiers wel hun koffers aan boord hebben, maar er zelf niet zijn. Dus moet de bagage eerst van boord voor we kunnen vertrekken.

Vliegen is saai, weten we ondertussen. Ruim 8 uur is een hele poos. We slapen een beetje en Feikje kijkt 3 films! Ik eentje, 50 shades of grey. Ondanks alle poeha rondom het boek valt het wel mee. Ik zie niets wat er bij ons op een doordeweekse dag niet gebeurt.

Rond half 2 in de middag plaatselijke tijd arriveren we in Calgary. Het is er druk, 3 grote vliegtuigen moeten tegelijkertijd gelost worden Het is absurd druk bij de douane en het duurt bijna een uur voor we verder kunnen. Wat opvalt is het grote aantal pensionado's dat als vrijwilliger op het vliegveld werkt. Uiterst vriendelijk dat wel, maar in Nederland zien we dat niet snel gebeuren.

Dan moeten we de auto oppikken bij Herz. Een meevaller, want we krijgen zonder extra kosten een upgrade aangeboden als we bereid zijn een ander model dan dat we gereserveerd hebben mee terug te nemen naar onze vertrekplaats Vancouver. Ze bieden ons eerst een 7 persoons bak aan. Veel te groot, maar we komen tot een akkoord over een mini SUV, een Toyota, prima auto en we hoeven ook niet de extra bijdrage voor en andere drop-off locatie, ongeveer 150 euro, te betalen.

Bij vertrek is er een probleempje met de navigatie. Ik heb in Nederland een sd kaart voor Amerika en Canada gekocht en die heeft moeite om satellieten te vinden. Gelukkig lukt het na een tijdje en zetten we koers hotel Canadas Best Value Inn. We zijn snel terplekke.

Het hotel is niet overdadig luxe. Best en Value hadden gerust uit de naam gelaten kunnen worden. We droppen onze spullen en gaan op advies van de hotelbaas bij een americain football demo kijken van de plaatselijke Stampeders. We snappen beide weinig van het spelletje. Gelukkig is het heerlijk weer en vinden het wel fijn buiten te zijn.

Rond 7 uur gaan we wat eten en daarna snel op bed. We zijn beide moe en hard aan slaap toe. De plaatselijke Piet Paulusma voorspelt 32 graden voor maandag. Rond de klok van half 9 vallen we als een blok in slaap.

Maandag 8 juni

Ik word rond 5 uur wakker en kan eerst niet weer slapen. Om 6 uur gaat de telefoon, een collega die even is vergeten dat ik in Canada zit. Daarna vallen we beide, ook Feikje is wakker, weer in slaap tot half 9.

De nachtrust heeft ons goed gedaan. Buiten is het strak blauw. We nemen de trein naar het centrum, pakken een ontbijtje en stappen in de Calgary Tower die 200 meter hoog is en ons een fraai uitzicht over de omgeving biedt

Daarna gaan we de stad in. Calgary is ondanks dat er ruim 2 miljoen mensen wonen redelijk rustig. Het is echter bloody hot en met temperaturen boven de 30 graden, zeker als je een lange reis in de benen hebt, is een stad niet de beste plaats om te vertoeven.

We zoeken een terras op en komen naast twee locals te zitten. Ze werken beide in de oliebranche en zijn aangenaam gezelschap. De annen lusten er wel eentje en ook wel twee , dus het wordt gezellig. Later komt de vriendin van een van hen er bij en die is ook bijzonder aardig. We hebben een leuk contact, en krijgen allerhande tips voor de komende dagen. Rond half zeven verlaten we enigszins tipsy hert terras. We eten nog wat en besluiten vroeg in ons nest te duiken omdat de lange reis nog steeds in de benen hebben zitten.

• 10 Juni 2015 - 10:41

Jannie Terpstra :

Hallo Gurbe en Feikje
    Het klinkt allemaal weer goed,heel veel plezier.
    Leuk om weer te lezen.
    Gr Jannie