vancouver en vancouver Island - Reisverslag uit Vancouver, Canada van gurbe woude - WaarBenJij.nu vancouver en vancouver Island - Reisverslag uit Vancouver, Canada van gurbe woude - WaarBenJij.nu

vancouver en vancouver Island

Door: Gurbe

Blijf op de hoogte en volg gurbe

18 Juni 2015 | Canada, Vancouver

Dinsdag 16 juni

Een dagje Vancouver. Rond half 9 in de bus naar Downtown en dan door naar Stanley Park. We huren fietsen om door het park te trekken en moeten een fietshelm op op gezag van British Colombia Law zoals op het bordje staat. Voor het eerst in ons leven dat we met helmpje op fietsen.

Stanley Park is een prachtig gebied met fiets en wandelroutes en diverse attracties. Er is ook een Aquarium. De visjes in de aquaria kennen we wel, maar buiten zijn we op tijd voor een demonstratie met witte dolfijnen (bulgarus). Moeder en dochter laten zien hoe bijzonder deze dieren en hun band met de trainers/verzorgers is. De grote vissen volgen de opdrachten nauwgezet en geduldig. Aan het begin van de show moet de moeder water in het publiek spuwen. Je kunt zien dat ze bewust met mate spuwt. Later moet ze met haar staart water in het publiek gooien. Ook dit gebeurt gecontroleerd. Het is geweldig en ontroerend om te zien hoe het contact tussen mens en vis is. Later zien we hoe er met jonge dolfijnen wordt getraind. De snelheid die ze kunnen ontwikkelen is indrukwekkend. We sluiten af met de Zuid-Afrikaanse pinguïns, heel wat anders, maar wel leuk en grappig.

Halverwege de middag zoeken we het strand bij de baai op. Het is prachtig weer en gezellig druk. De sfeer is ontspannen, je hebt geen moment het idee dat je in een stad met meer dan 2 miljoen inwoners bent. De Canadezen zijn veel met hun gezondheid bezig. Dikke mensen zijn er amper en we zien ontzettend veel mensen sporten. Jong, oud, man vrouw, allemaal lopen ze. Echt hard, joggen of snelwandelen, er worden wat kilometers afgelegd. Voor het eerst in mijn leven zie ik jonge moeders die hardlopen terwijl ze hun kindje in de buggy voor zich uitduwen.

We gaan niet laat op bed, want de volgende dag willen we met de eerste boot (7 uur) naar Vancouver Island. We gaan om even voor vijf uur uit de veren en moeten nog zo' n 30 kilometer rijden naar de Ferry bij Tsawwassen. We zijn er om 6 uur en dan is het nog redelijk rustig, maar dat duurt niet lang. Terwijl ik dit schrijf komen er steeds meer auto's en vooral ook vrachtwagens bij. Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit allemaal aan boord kan. Stipt 7 uur vertrekken we, niet alleen onze Oosterburen zijn pünktlich. Aan boord is volop ruimte en gratis internet beschikbaar. We komen de anderhalf uur durende reis wel door.

Na aankomst ontbijten we eerst in Sydney, een heerlijk ontbijtje. Daarna door naar Victoria, een grote maar leuke stad. We bekijken de haven, zien zeeleeuwen van nog geen meter afstand en shoppen wat. Daarna door op zoek naar een hotel dat we vinden in Cowicha Bay, een klein plaatsje aan je raadt het al, een baai. Eerst bijslapen, want we waren er al vroeg bij vanochtend. Na ons schoonheidsslaapje gaan we eten in The Cow, we hebben een plek op het terras met uitzicht over de baai. Terwijl we genieten van gegrilde zalm en steak zijn we getuige van werkelijk een van de mooiste zonsondergangen die we ooi hebben gezien. Terwijl de zon langzaam wegzakt achter de heuvels, ontstaat er van minuut tot minuut een ander kleurenspel. Ronduit indrukwekkend.