Banff en op weg naar Jasper - Reisverslag uit Banff, Canada van gurbe woude - WaarBenJij.nu Banff en op weg naar Jasper - Reisverslag uit Banff, Canada van gurbe woude - WaarBenJij.nu

Banff en op weg naar Jasper

Door: Gurbe

Blijf op de hoogte en volg gurbe

13 Juni 2015 | Canada, Banff

Donderdag 11 juni

Eerst nog even naar gisteren. Zijn uit eten geweest naar tapas restaurant. Op menu stond mixed portie. Was volgens ober 'to much for 2 persons'. Toen het schaaltje op tafel kwam moesten we even slikken want (foto) was geen overdaad. Daar stond tegenover dat het gebodene verrukkelijk was, alles was heel smaakvol, al met al wel moeite waard.

Daarna nog borrel gekocht. Op zoek naar kroegje kwamen we bij een tent waar niemand zat, maar muziek van Supertramp naar buiten schalde. Paar bieren gehad en toen naar huis. Canada is niet een land om dronken van bier te worden. Een gemiddeld flesje bier betaal je 8 dollar voor, omgerekend een kleine 6 euro. We wisten al van de mensen die we in Calgary hebben ontmoet dat bier duur is. Voor een kratje betalen ze zo 50 tot 60 dollar wat neerkomt op 35 tot 45 euro. Sterke drank is helemaal niet te betalen.

Canada is sowieso duurder dan Amerika. Hotels betaal je meer voor, maar ook het eten in de restaurants is prijziger dan in Amerika. De Canadezen klagen ook over de benzineprijs, ongeveer tachtig eurocent de liter. Voor Nederlandse begrippen goedkoop, maar de Canadezen kijken jaloers naar Amerika waar de prijs een stuk lager ligt.

Vandaag (donderdag ) 2 meren in omgeving Banff bezocht. Lake Louise en Lake Moraine. Beide prachtig, de beelden spreken voor zich. De natuur is hier schitterend en het weer werkt ook mee. Normaliter is juni een regenmaand, maar wij hebben tot nu toe alleen mooi weer gehad. Soms heel warm en soms een aangename 23 tot 25 graden met wat bewolking, prima temperaturen om ook nog wat te ondernemen.

VRIJDAG 12 JUNI

Vroeg op en nog een hotel in Jasper boeken, want daar gaat de reis naar toe. We moeten een slordige 300 kilometer afleggen. De route is schitterend, alleen hebben we voor het eerst te maken met wisselende weersomstandigheden. Eerst harde regen, dan weer wat beter en als we bij de Colombian Icefields komen, een gletsjer op ruim 2000 meter hoogte, maken de weergoden het echt bont. Tijdens het wandelingetje naar de gletsjer voelen we de zon aangenaam in de rug prikken. Als we boven komen en omkijken, zien we een zware lucht aankomen. Twee minuten later begint het te waaien en te sneeuwen. Het is f… koud en de sneeuw en wind doen pijn aan het hoofd. Koud en nat bereiken we de auto. Brrrrr.

We maken een paar stops, onder andere bij een waterval en om een beer te zien die langs de kant van de weg op zoek is naar eten. Het is een jonge zwarte beer die zich niets lijkt aan te trekken van de mensen in zijn omgeving. Ik maak foto’s en houd afstand. Feikje wil met de Ipad filmen en lijkt totaal vergeten dat we te maken hebben met een wild dier. Mijn waarschuwingen zijn aan dovemansoren gericht. Het doet me denken aan 4 jaar geleden in Yellowstone, toen ze ook maar 1 ding wilde, beren filmen, terwijl je toch echt beter afstand kan houden. Ik check nog even de levensverzekering, zie dat het goed is en besluit haar te laten filmen.

Aan het eind van de middag arriveren we in Jasper. Het is een vriendelijk ogen plaatsje, minder groot en druk dan Banff, maar aansprekender. We vinden ons hotel, Astoria, vlot. Het is enigszins gedateerd, geen airco en een oude tv, kleine kamer en badkamer, but what the hack voor 1 overnachting. Bovendien zit er een leuk grillrestaurant en pub bij, dus vanavond kunnen we kruipend naar huis. Als we dat willen ten minste.

• 13 Juni 2015 - 19:21

Yvonne:

hee Gurbe en Feikje,
    Leuk om jullie avonturen op deze manier te volgen. Veel plezier nog en rij voorzichtig in die grote auto. Mooie foto van het water. Super.
    Veel groeten yvonne en berend