Amerika deel 6 zondag 12 juni - Reisverslag uit Great Falls, Verenigde Staten van gurbe woude - WaarBenJij.nu Amerika deel 6 zondag 12 juni - Reisverslag uit Great Falls, Verenigde Staten van gurbe woude - WaarBenJij.nu

Amerika deel 6 zondag 12 juni

Door: gurbefeikje

Blijf op de hoogte en volg gurbe

13 Juni 2011 | Verenigde Staten, Great Falls

Reisdag 6 zondag 12 juni

We vertrekken vroeg uit Kalispell. De rustdag heeft ons goed gedaan, de batterij is weer opgeladen. We rijden naar Glacier Park, dat helaas vanwege de sneeuw niet helemaal geopend is. We maken een wandeltochtje in het bos en nemen foto’s bij de snelstromende rivier. Vervolgens gaan we naar Lake McDonald (foto). Een prachtig meer met een even schitterende lodge.

Na een paar uur gaan we weer rijden, richting Browning, een plaatsje in het reservaat van de Blackfoot-indianen. Onderweg pakken we een hapje bij een restaurant the Snow Sleep Inn. Een soort houthakkershut met een schitterend ruig en ouderwets interieur (foto). Het eten is er prima en Cathy, de bardame, erg vriendelijk.

Vervolgens op naar Browning waar we een klein museum van de Blackfoot bekijken en een filmpje van de geschiedenis van de indianen. Ik maak kennis met een indiaan Ugly Eagle (1), zijn vrouw Limpin Lizard (2), zijn dochter met de mooie maar lange naam ‘Shesaidshetookbirthcontrol’ (3) en de zoon ‘Thorn Rubber (4)’. Meteen blijkt de handelsgeest van de indianen, want Ugly Eagle wil Feikje ruilen voor een jonge Bison. Ik laat hem weten dat het een uiterst verleidelijk aanbod is, dat ik er qua leeftijd zeker op vooruit ga, dat Feikje misschien wel in zijn tipi past, maar de Bison never nooit niet in mijn toch redelijke grote Jeep Grand Cherokee. We nemen afscheid en spreken af contact te houden via twitter of een rookwolkje. (!NB) Voor toelichting vertalingen zie onderaan artikel).

Daarna rijden we door naar Geat Falls, een rit van zo’n honderdvijftig kilometer over de highway 15. Uit het landschap wordt duidelijk waarom Montana een van de dunst bevolkte staten van Amerika is. De staat Montana beslaat 381.156 km², (9x Nederland) is daarmee is het de 4e grootste staat van de Verenigde Staten van Amerika en telt 902.195 inwoners (2.4 per km²). We worden slechts 2 x ingehaald en halen zelfs maar 1 auto in. Er is geen kip op de weg, en de omgeving is uitgestrekt en kaal. De enkele dorpjes waar we langs rijden stellen niets voor. Wie hier geboren wordt, is gedoemd tot inteelt.

Onderweg luisteren we naar de radio. Nu we de Rocky Mountains achter ons hebben gelaten en op de vlakte zijn, is de ontvangst prima. Country is de muziek in Montana, we luisteren naar de plaatselijke top 40. Het lijkt allemaal een beetje op elkaar, de nasale stemmen en de teksten die redelijk voorspelbaar zijn. Ik hou van jouw, ik blijf je trouw, mijn man pakt de buurvrouw en van drank wordt je blauw. Het ligt echter wel lekker in het gehoor en zorgt ervoor dat de kilometers asfalt lekker onder ons wegglijden.

Tegen het eind van de middag zijn we in Great Falls waar we inchecken in Best Western Heritage. Morgen willen we winkelen in Great Falls en dan door richting Yellowstone.

Groetjes Feikje en Gurbe

!NB: Deze passage kan ik misschien ook gedroomd hebben.

(1) Lelijke adelaar
(2) Manke hagedis