Reisdag 7 maandag 13 juni - Reisverslag uit Livingston, Verenigde Staten van gurbe woude - WaarBenJij.nu Reisdag 7 maandag 13 juni - Reisverslag uit Livingston, Verenigde Staten van gurbe woude - WaarBenJij.nu

Reisdag 7 maandag 13 juni

Door: gurbefeikje

Blijf op de hoogte en volg gurbe

14 Juni 2011 | Verenigde Staten, Livingston

Reisdag 7 maandag 13 juni

We zijn redelijk vroeg op en bij het open slaan van de gordijnen lacht de dag ons toe. Het zonnetje schijnt en de hemel is strak blauw. Helaas zal dat niet de hele dag zo blijven. Als we aan het eind van de middag onze bestemming Livingston naderen, raken we verzeild in een onweersbui. Het water komt letterlijk met bakken uit de hemel en de voet moet van het gaspedaal. Snel rijden is levensgevaarlijk.

Terug naar de ochtend. Na het continentale ontbijt, wat niet echt veel voorstelt in de Amerikaanse hotels, gaan we in Great Falls naar de plaatselijke mall. Ik ga op zoek naar een Levi spijkerbroek. Mijn model is er, maar helaas niet de juiste maat. Ik koop wel een Levi´s t-shirt. 24 dollar staat er op het prijskaartje, maar bij de kassa blijk ik mazzel te hebben. Ik moet $2,99 betalen, omgerekend €2,10, zelfs de verkoopster moet er om lachen.

Daarna trekken we richting Zuiden, Livingston, dat op een steenworp van Yellowstone ligt. We krijgen een ander gezicht van Montana te zien. Montana blijft eindeloos groot, maar de vlakten hebben plaatsgemaakt voor met bomen begroeide bergruggen en rivieren, en dat oogt een stuk vriendelijker. Ze zijn wel overal met wegwerkzaamheden bezig, gelukkig lopen we niet veel vertraging op.

We stoppen in Townsend om een hapje te eten. Als we uitstappen zit er een man op en bankje voor het restaurant. Hij vraagt of we voor de cattle drive komen. Nee dus, maar onze nieuwsgierigheid is gewekt. De eigenaresse van het restaurant zorgt voor opheldering. Een slimme rancher heeft een leuk concept bedacht. Een kudde koeien moet boven naar de bergen worden gebracht. Tegen betaling mag je op een paard klimmen en je een week cowboy wanen.

Er is vanuit heel Amerika veel belangstelling voor, maar er is er maar een die er echt baat bij heeft, de rancher . Wil je mee, dan moet je $2000 betalen. Alleen vanmiddag al zitten er zes deelnemers en er schijnen nog meer ‘koejongens’ te komen. Als de koeien boven zijn, staat een nieuwe groep klaar om ze weer naar beneden te brengen. Kassa! Ik vraag me af of we in Friesland niet iets soortgelijks kunnen bedenken om zo de Randstedelingen wat euro’s uit de beurs te kloppen.

Tegen het eind van de middag zijn we in Livingston. We maken kwartier en krijgen een tip voor een goed restaurant. Het is maandag, maar het is mudvol en volgens een man die achter ons in de rij staat, is het iedere avond raak. Het eten moet hier goed zijn. We raken aan de praat met de Amerikaan die uit Texas blijkt te komen. Hij deelt flyers uit voor een rodeo avond en praat ons bij. Volgen hem krijgen we nog genoeg kansen om een heuse rodeo te bezoeken. Het eten is inderdaad lekker, Feikje en ik genieten van gegrilde zalm.

Dinsdag vertrekken we naar Yellowstone. Yogi Bear, here we come!!!

• 14 Juni 2011 - 10:21

Liesbeth:

hey family

leuk jullie te volgen op jullie reis. hier alles oke, zijn terug van de "berenkuil" en gaan morgen weer aan de slag.
    groeten van M en L.